A Szerelem forgatásának eddig nem publikált díszletrajzai, fotói

Filmturista – filmturista.blog.hu
2021. 01. 24.

1971. január 21-én volt a Szerelem premierje. Az alkotás klasszikussá lett. A szerelem és a hűség témaköre általános érvényű kérdés. Makk Károly filmje az 1950-es évek koncepciós pereinek világában jelenítette meg az elítéltek családtagjainak érzelmeit. A közelmúlt történelmi eseményeinek összekapcsolása az érzelmek világával, különleges nézőpontot eredményezett.

A forgatókönyv Déry Tibor Szerelem és a Két asszony című novelláiból készült. A történetben a feleség -Törőcsik Mari- és az anya -Darvas Lili- ugyanazt a férfit várja haza. A férj szerepét Darvas Iván alakította. Várakozásuk története nemcsak Magyarországon vált klasszikussá. Nemzetközi elismertségét jelzi a Cannes-i Filmfesztiválon elnyert díja, és az is, hogy a film 2016-ban a Cannes Classics címet viselő programba is bekerült, így 45 év elteltével újra bemutatták a fesztiválon.

A forgatás története nem kevésbé drámai, mint a film cselekménye. A börtönben játszódó jeleneteket ugyanabban az intézetben vették fel, ahol Darvas Ivánt is fogva tartották. A fiatal színész a kémkedésért és hazaárulásért letartóztatott bátyját akarta kiszabadítani a börtönből 1956-ban. Elérte, hogy a Legfőbb Ügyészség forradalmi bizottságának megbízólevelével 120-140 politikai foglyot engedjenek szabadon. A megtorlás alatt 1957-ben letartóztatták és több mint két év börtönbüntetésre ítélték. Makk Károly visszaemlékezésében rámutatott, hogy egyáltalán nem volt egyszerű feladat forgatási engedélyt szerezni a fegyház területére, a Legfőbb Ügyészségi Hivatallal kellett jóváhagyatni a kérelmet. Az akkori főügyész-helyettes azonban kategorikusan visszautasította egy olyan film támogatását, ami a perek kényes témájával foglalkozik. Makk Károly meggyőzően érvelt, kifejtette, hogy akár egy iskolában vagy elhagyott irodaépületben is berendezhetik a börtönt, így azonban előfordulhat, hogy kevésbé hitelesen, azaz rosszabb fényben ábrázolják az intézményt, mintha autentikus helyszínen forgathatnának. A mérlegelés néhány napot igénybe vett. Nem tudni, mi állt a döntés hátterében, de Makk Károly végül engedélyt kapott, hogy a Gyorskocsi utcai börtönben forgathasson.

A Fővárosi Büntetés-végrehajtási intézet Gyorskocsi utcai épületét 1909 és 1913 között építették. Története során végig börtönként funkcionált, itt őrizték többek között Nagy Imrét és vádlott társait. Itt tartották fogva 1956 után Darvas Ivánt is. A Tolnai Lajos utcai gyűjtőfogházban zajló kihallgatása után szállították át őt a Gyorskocsi utcába, szintén kihallgatásra, ahonnan a Markó utcába került. A Gyorskocsi utcai börtönben töltött időről Darvas Iván röviden emlékezett meg memoárjában. Itt egy kispappal volt közös cellában, megérkezésekor a többi rabtársa kilétére is kíváncsi volt. Előző fogva tartási helyén ekkor már megtanulta, hogyan lehet a fűtőtesten át morzejelek segítségével üzenetet váltani a szomszédos zárkák között. Míg azonban a Tolnai Lajos utcában félig-meddig szemet hunytak a rabok efféle kommunikációja között, a Gyorskocsi utcában már veréssel büntették a kísérletet. A filmet aztán ugyanabban a cellában forgatták, amelyikben Darvas Iván raboskodott. A helyszínválasztás nem rendezői döntés volt, Makk Károly utólag, döbbenten értesült Darvas Ivántól erről az egyezésről. Önéletrajza szerint mindez nem véletlen volt, az ügyészség feltevése szerint szándékosan irányította őket ebbe a cellába.

A Szerelemben három nagyszerű színészt látunk parádézni. Darvas Iván és Törőcsik Mari is élete egyik legjobb alakítását hozza, ám mellettük, a Broadway-n is fellépett Darvas Lili alakítása igazi jutalomjáték. Molnár Ferenc egykori felesége, elképesztő érzéki finomsággal és erővel mutatja be az emlékeiben élő idős nagyasszonyt. A film képsorait nézve az embernek minduntalan egy mozgó fényképalbum ugrik be, amely önálló életre kel. Ezt a fajta érzést nagyban a film operatőrének Tóth Jánosnak köszönhetjük. A némafilm hőskora, a bécsi és budapesti századfordulós képek és megannyi felvillanó emlékek, melyek különböző hangulati elemként jelennek meg. A visszaemlékezések során, néhány snitt erejéig még a korszak kedvelt forgatási helyszíne, a Vácrátóti Nemzeti Botanikus Kert is feltűnik, mint illusztris korabeli helyszín.

Tóth kamerája gyönyörű kompozíciókban meséli el az öregasszony (scriptben így szerepel), és Luca kapcsolatát. Az arcok, ráncok, az árnyéksávok, a villódzó napsugár egységes harmóniát mutat. A századforduló felidézése a szecesszió jegyében igazi mestermunkára vall. A képi stílus mellett azonban feltétlen meg kell emlékeznünk a film szépséges látványvilágáról is. Makk Károly filmes vízióira, az oly sokszor visszatérő-, érzelmileg fojtott-, feszültséggel teli, vibráló légkörre, Romvári József a film díszlet és látványtervezője nagyon jól ráérzett. A forgatási helyszíneket, és díszlet kialakítását is eszerint tervezte, alakította. Az idős hölgy házának bejárata, illetve a kert az Orsó utcában volt. Makk Károly hangsúlyozta, hogy a Nagy Imre villa közelében volt a forgatás, amely az Orsó utca 43. alatt állt. Ez a ház volt Nagy Imre édesanyjának egykori lakhelye is, és a politikus itt írta többek között 1953-as reform kormányprogramját. Ez az épület ad ma helyet a rendező által említett Nagy Imre Emlékháznak. A filmben látott ház szobai jeleneteit ugyanakkor kivétel nélkül a Filmgyár, Pasaréti stúdiójában vették fel, felépített díszletek között. 

Gyakran csak a műteremben felépített díszletek színeinek tompított harmóniája, és a megfelelő bútorok-, drapériák-, és az apró részletekig gondosan kiválasztott kellékek elhelyezése elegendő volt az alaphang megadásához. Romvári alapos előkészítéssel és precíz munkával megteremtette a színészek számára szükséges légkört, és a szerepük mélyebb átéléséhez szükséges atmoszférát. A tér átalakításával a legmegfelelőbb miliőt igyekezett létrehozni. A környezet valósághű, gondos kialakítása, megkönnyítette a szereppel való teljes azonosulást. Romvári emlékirataiban megjegyzi, hogy a Szerelem forgatása során a színészek (Darvas Lili, Törőcsik Mari, Darvas Iván,…) rendszerint külön köszönetet mondtak neki ezért.

Luca és János budai házának egykori helyét a Gellérthegyen a Gombócz Zoltán 10. szám alatt találjuk, melynek akkori ősfás kertje, és buja növényzete remekül illeszkedett Makk elképzeléseihez. Az eredeti lakóépületet sajnos azóta lebontották és ma már modern társasház áll a helyén.

A történet vége felé egy-egy pillanat erejéig néhány ismert budapesti látkép is feltűnik. Luca hazafelé tartó útján Hűvösvölgyben járunk, és a villamos-belső ablakából a Szilágyi Erzsébet fasor látható. János taxiútja hazafelé a Kazinczy utcai zsinagóga mellől indul, később átmegyünk a Szabadság-hídon, végül feltűnnek a Rózsadomb és Pasarét utcái.

A Filmturista Egyesület a járványügyi helyzet elmúltával, rendszeresen szervez majd forgatási helyszín sétákat, számos magyar filmklasszikus eredeti helyszínére! Friss infókért, kövess minket a közösségi oldalainkon!

NULL

Cikk forrása: filmturista.blog.hu